Asociația Educația la Sat – Școala la Sat
stransa46,329RON
proiect32,832RON
din proiect141.1%
donatii371
Pandemia din ultimul an, a crescut alert numărul elevilor care se află in repetenție și risc de abandon școlar. Numărul lor este foarte ingrijorător, având in vedere că înainte de pandemie, satele din România aveau deja inregistrate peste 44% rata de analfabetism funcțional și 16,4% rata de abandon școlar .
Comuna Coșteiu, județul Timiș, este alcatuită din 5 sate cu un total de 4000 de locuitori. Școala Gimnazială Nr.282 Coșteiu, are înscriși 190 de copiii în anul 2020-2021. Anul acesta școlar, este un an dificil, pandemia, a afectat viața școlară a multor copii, în mod special a celor din mediile vulnerabile. Copii, care se află într-un risc major de abandon școlar și repetenție. Repetenție care se poate transforma foarte ușor în abandon școlar în următorul an școlar 2021-2022.
În școala din comuna noastră, sunt peste 30 de elevi cu mediile neîncheiate în primul semestru deoarece, nu au putut susține orele online ori nu au reușit să dobândească cunoștințele necesare în metoda aceasta de predare. Copiii și părinții lor nu au avut resursele necesare de adaptare rapidă la metodele de invatare la distanță, pentru că majoritatea dintre ei nu dețineau vreo tabletă în casă. Un alt motiv este că foarte mulți, în perioada iernii mai ales, locuiesc cu toată familia intr-o singură incăpere. Fără intimitate și liniște cei mai mulți dintre ei nu au reușit să mențină pasul cu școala online.
Ca să venim în ajutorul elevilor și a comunității, am creat un program de remediere și alfabetizare după școală, de 3 ore , timp de 3 zile pe săptămână și pe o perioadă de 3 luni. Prin acest proiect vom aduce la lecții 20 de elevi, într-un spațiu special amenajat al asociației. Vom avea ateliere de remediere de tip non formal, experiențial susținute cu voluntari și 3 mentori specialiști angajați pe toată perioada proiectului. In total, proiectul are 108 ore de remediere și alfabetizare.
Scopul este reducerea abandonului școlar și dorința/posibilitatea de a merge în clasa IX-a. Considerăm, că sprijinul oferit le va da incredere copiilor în forțele proprii, să meargă la liceu, ori o școală de meserii în orașul Lugoj ori Timișoara. Ca să fie un succes proiectul, oferim o masă nutritivă fiecărui elev, kit-uri de materiale, produse igienico-sanitare, îmbrăcăminte, transport, ateliere creative și artă, club de informatică și digitalizare pentru atragerea copiilor la cursuri și frecventarea totală a proiectului.
DURATA: august-decembrie 2021
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
Suntem o comunitate de oameni care credem că educația la sat construiește oameni rezilienți, integri. Deschide și reface drumuri. Începuturile poveștii sunt triste pentru că arată eșecurile societății noastre; cei care au cel mai mult nevoie de ajutor sunt și cei care, de cele mai multe ori, nu îl primesc.
Asociația s-a format in 2018 de către doi membri din sat și unul din Timișoara și are ca scop reducerea analfabetismului funcțional pană la maxim 20% din totalul numărului de elevi înscriși la școala din sat și eliminarea abandonului școlar.
Considerăm, că abandonul școlar poate fi prevenit atât prin susținerea copiilor în școală prin oferirea de sprijin în efectuarea temelor și sprijin material (hrana, rechizite, imbracăminte), dar și prin sprijinirea acestora în a‐și proiecta un viitor profesional, care poate constitui un factor motivațional pe termen lung pentru finalizarea studiilor. Descoperirea unei vocații este precum găsirea unui suflet pereche. Credem, că implicarea oamenilor și facerea de bine este molipsitoare și incheagă comunități puternice. Uneori, intervenția unui singur om, poate schimba viziunea unui sat românesc.
In acest sens, am dezvoltat câteva programe:
1. Programe de tip “afterschool” care includ metode non formale de predare și de educație alternativă pe parcursul anului școlar și ateliere de digitalizare
2. Program de ajutor la teme si ofertă kit-uri educaționale (materiale didactice)
3. Program de asigurarea unei mese zilnice în timpul școlii, atunci cand situația o permite
4. Program pentru implicare în activitați sportive si extrașcolare (excursii, dansuri, ateliere creative, arte, muzică, hand-made etc)
5. Școala de vară pentru copii
6. Școală vocațională unde copiii pot exersa diverse meserii, mai intîi ca un opțional din cadrul programelelor apoi pentru a merge mai departe la școli de meserii.
In prezent, aceste programe sunt în plină dezvoltare și ele se desfășoară pe o perioadă limitată, în timpul unui an școlar. Dar, în fiecare an, am reușit să creștem perioada de desfășurare a programelor de alfabetizare și să ducem proiectul mai departe chiar cu resurse mai puține ori accesate direct din comunitatea locală. Cum a fost proiectul “Școala de weekend” – unde, înainte de pandemie lucram în școală doar cu voluntari și cu donații locale de mâncare. In pandemie, am reușit să ținem proiectul “Școala de vară – online” pentru 25 de copiii. Am primit o donație de 24 de tablete și ele au fost folosite atât pentru acest proiect cât și pentru școala online cu profesorii. In prezent, aceste tablete sunt folosite pentru proiectul “clubul de lectură online” unde elevii fac cu liceeni lectură și citesc texte. Practic, aceste proiecte s-au repetat și au continuitate și dupa finalizarea primului proiect pilot. Experiența noastră crește de la an la an și scopul nostru suprem este să implementăm aceste programe de tip afterschool pe tot parcursul anului școlar.
Viziunea asociației pe termen lung este să deschidă astfel de programe, în mai multe sate din județul Timiș.
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
Pentru că se estimează că riscul de abandon școlar in urma acestei pandemii va depăși 25% (cît era confirmată inainte de pandemie) în satele din România. Este o nevoie urgentă, de implicarea comunității pentru remedierea școlară și diminuarea abandonului școlar. În comuna Coșteiu, peste 30 % dintre elevi școlii înscriși (190) nu au mediile încheiate pe primul semestru, din cauza absențelor la școala online și/sau pentru că nu au înțeles precum la clasă lecțiile. Aceștia, au rămas mult în urmă cu materia și s-au format multe goluri in cunoștințe, deci sunt în risc să abandoneze în viitorul apropiat, dacă nu sunt susținuți și încurajați prin diferite programe de remediere.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
De ce credem că va fi un succes proiectul
In primul rând, pentru că lecțiile vor fi alternative, metode de invățare non-formale, experiențiale, folosim multă blândețe și ne adaptăm după nevoile copilului. Iar acolo unde este nevoie intervenim cu ajutor specializat. Impactul invățării non formale se vede și printr-un grad mai mare de solidaritate și toleranță între elevi. Acest lucru ajută la starea de bine a elevului, la sănătatea lui emoțională.
Vom avea voluntari și mentori instruiți, care, impărtășesc aceleași credințe despre educație. Credem, că orice elev poate invăța dacă se simte bine, protejat și acceptat în mediul in care se face învățarea. Dacă se simte iubit, respectat și tratat cu blândețe, fără superioritate ori urme de discriminare, elevul progresează și prinde aripi. Invățarea nu i se va părea ceva abstract ci un mod de cunoaștere a lumii in care el trăiește. Copilul nu va fi penalizat pentru greșeli, din contră, va ințelege că greșeala face parte din procesul de învățare și poate fi o oportunitate.
Al doilea motiv, pentru care va fi un succes este că asociația este fondată in localitate, de către oameni care locuiesc aici, și activează deja în comunitate de 3 ani. Iar prin programul noastru social, am ajuns să ne cunoaștem bine, atât copiii cât și părinții/ tutorii și nevoile acestora. Am format o relație de încredere între elevi-părinți-asociație -școală, iar aceștia colaborează foarte bine cu noi.
Programul va fi un succes real pentru că, pe lângă voluntari, vom avea angajați specialiști, un invătător specialist pe educație non-formală și cerințe speciale, un logoped și un psiholog- consilier școlar, abilități foarte importante indispensabile pentru majoritatea copiilor din mediul vulnerabil. Activitățile se vor desfășura in perioada august-decembrie 2021, in incinta asociației într-un loc special amenajat pentru activități de tip afterschool dar și in curtea școlii, sala de sport a comunei pentru activități sportive și altele. Resursele vor fi din comunitate, proiectul Timotion și diverse campanii pe facebook.
Măsuri de restricție pe perioada pandemiei- ce soluții avem
In caz de măsuri de restricție, in vremuri pandemice, pe perioada desfășurării proiectului vom activa cu grupe mai mici prin rotație în încinta asociației ori, dacă va fi restricție dură, ne mutăm toată activitatea în mediul online, deoarece avem dispozitivele necesare, platforme, puțină experiență acumulată pe perioada cât au invățat online.
Cum vom facem asta
Vom merge acasă la fiecare elev și il vom dota cu tablete, laptop-uri, și cu platforma de la khan academy instalată. O platformă de e-learning cu care colaborăm și care s-a dovedit foarte eficientă în invățarea de la distanță. Este o platformă cu experiență pe piață de mai bine de 15 ani. Gratuită și de anul acesta este și tradusă în limba română. Vom muta fiecare grupă și fiecare voluntar, mentor, în studiul online. In caz de probleme tehnice ne vom asigura prin vizite că sunt remediate și fiecare copil are internet și tabletă funcțională. Vom monitoriza activitatea direct din aplicație (se vede exact ce lucrează fiecare elev și cât timp).
CE REZULTATE PROMITEM?
In primul rând nu vom avea un sat plin de repetenți și copii în prag de abandon școlar. Că suntem lângă ei și părinți, in această perioadă dificillă și nu doar cu vorbe, ci și cu soluții viabile. Că cel puțin, 50% dintre cei 30% de elevi (aflati in risc de abandon acum) vor putea să treacă testele de repetenție din toamnă. Cu multă muncă, desigur,însă cu șanse mari de reușită dacă ne implicăm și le suntem alături cu programe create după nivelul lor școlar și non formal.
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN COMUNITATEA TA?
Asociația este deja la al 4-lea an de activitate și deja a schimbat metalitatea oamenilor din comunitate. Inclusiv al cadrelor didactice. Unii dintre ei au fost voluntari in cadrul proiectelor educaționale, alții in cadrul celor sociale. Au participat ca și donatori și au mers cu noi prin sate acasă la copiii. Au înțeles că nevoile primare trebuiesc îndeplinite înainte să cerem performanță școlară și sunt implicați deja în diverse acțiuni sau au venit cu soluții. Acest proiect va schimba in primul rând situația școlară e elevilor în risc de repetenție și abandon școlar deci implicit starea de bine, culturală și educațională a comunei.
Va ajuta comunitatea cu exemple clare, că niciun elev nu este prost ori merită ignorat doar pentru că provine din mediul defavorizat ori din centre de plasament. Că, e nevoie de astfel de programe remediale și de suportul intregii comunități pentru reușita lor. Un proiect, nu doar solidar dar extrem de important și firesc, deoarece, educația unui copil se face cu ajutorul intregului sat. Va schimba mentalitatea multor oameni de aici cand vor vedea că este posibil ca acești copii să termine școala și chiar să meargă la liceu. Sa fie cetățeni funcționali și integri, ba chiar extrem de talentați și isteți.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
Momentan, avem un contract de colaborare cu platforma e-learning de la Khan Academy și suntem in discuții cu diverse asociații care au experiență pe educația non formală, să ne ofere suport, materiale și cunoștințe atât la lecțiile fizic față in față cât și la cele online.
Muncim in această direcție să obținem parteneriate pentru acest proiect. Avem câteva asociații locale care ne susțin de când suntem inființați ca și asociație.
Asociația Acasa în Banat, Policy Center București, InEDU Timișoara, Academia Mămicilor Timișoara, profesori si elevi voluntari.
Primăria localității Coșteiu ne sprijină prin facilitarea transportului pentru elevi in comunitate, și prin colaborare cu serviciul Social al Primăriei Coșteiu. Momentan, in acest proiect transportul va fi asigurat de către Primăria Coșteiu și avem și către ei un proiect de colaborare, să ne susțină cu costurile spațiului deși incă nu avem un răspuns oficial, credem că ne vor sprijini și in acest sens, cel puțin cu o anumită sumă.
Școala Gimnazială Nr.282 Coșteiu prin facilitarea spațiilor si utiliăților necesare desfășurării programului in incinta instituției. Școala ne va sprijini cu materiale didactice, print-uri, acces la bibliotecă, săli de clasă dacă este cazul, sala de sport etc.
Buget total
1. Spațiu chirie operare 2400 RON
2. Utilitati spatiu operare 1800 RON
3. Plată educatori specialisti resurse umane 7560
4. Combustibil voluntari transport 2000
5 masă hrană 8100
6 Material didactic print consumabile 900
7 Produse igiena consumabile 600
8 neprevazute 4000
9 Cost operare și administrare Timotion 5472
TOTAL
32832 RON