Asociația Culturală Diogene: Agora din curtea școlii. CiviCultura #cudesprepentrutoti
stransa4,813RON
proiect44,250RON
din proiect10.9%
donatii54
Ne propunem să schimbăm imaginea orașului cu tot ce înseamnă el în ochii copiilor și să schimbăm imaginea copiilor despre ei în relație cu toate aspectele vieții orașului prin reinvestirea curților școlilor unde învață ca AGORA. Printr-o serie de ateliere și o mini stagiune culturală și civică care include și o piesă de teatru scrisă și produsă prin proiect, pentru 200 de copii și 2 școli din cartiere bătrâne și marcate de vulnerabilități ale orașului, curtea școlii devine spațiul de legătură între acasă și clasă. Curtea școlii se transformă într-o lume în care învață și exersează rolurile pe care le au sau le vor avea – în familie, în comunitate, în profesie, în societate..
Durata proiectului
15 iulie – 15 noiembrie 2022/4 luni
Cine suntem și ce facem
Suntem Asociația Culturală Diogene, organizație crescută în jurul Teatrului Thespis, cunoscută prin CiviCultura, mișcare & program de activare civică si reconstrucție comunitară prin teatru ca instrument cultural participativ. Sprijinim producția de teatru, evenimente, intervenții și ateliere artistice/interdisciplinare, ca să stimulăm dialogul, dezbaterea, implicarea socială, arta alternativă.
DESCRIEREA DETALIATĂ A PROIECTULUI
Descrierea problemei abordate
Cetățenii de toate vârstele care nu locuiesc în Cetate sau central nu au nici obișnuințe, nici mijloace și nici oportunități să participe la viața socială, culturală și civică a orașului și acest lucru cauzează două fenomene cu impact profund, atât la nivel individual, cât și la nivel macro, pentru dezvoltarea orașului, pentru menținerea țesăturii sociale a comunităților: unul este excluziunea socială, celălalt, apatia civică. În analize recente ale INS se arată că excluziunea socială nu pornește doar de la sărăcie – aşa cum se consideră de obicei – ci şi de la neintegrare socială cauzată de neparticiparea la relaţiile sociale în care se implică majoritatea, de la lipsa de oportunități de socializare și de la discriminare sau intoleranță. Se mai arată că excluziunea socială se transmite adeseori de la o generaţie la următoarea. Toate datele (la nivel național sau local) arată că participarea cetățenilor la viața civică și politică (vot, consultări, voluntariat, asociere în comunități) este din ce în ce mai redusă.
Credem, și am verificat la firul ierbii în ultimii ani, că unul dintre cele mai eficiente căi de reapropriere a cetățeanului de oraș e prin cultură. Cultura cu/despre/pentru fiecare făcută cu sens te reîndrăgostește de oraș, te face să-l vezi (experiența Orașul Paralel a confirmat-o din nou). Și dacă ții la oraș și-l vezi, vezi ce-i lipsește și îți pasă. Și numai dacă îți pasă poți trece la pasul următor – implicare, acțiune. Tot așa, ne raliem celor care știu că e timpul pentru cultură să iasă din instituțiile culturale și să meargă spre cetățeni (mișcarea CiviCultura s-a născut atunci când am scos teatrul din sala de spectacol de la Casa de Cultură a Studenților). E timpul ca atunci când facem cultură să nu uităm Iosefinul, Traianul, Elisabetinul, Fratelia sau Kuncz, nici celelalte cartiere. Credem că e de asemenea timpul să rupem ciclul transmiterii de la o generație la alta a excluziunii, a marginalizării, a timidității civice și culturale.
De aceea, și cu acest proiect, mergem în cartierele ex-centrice, de aceea construim și în acest proiect intervenția prin teatru și cultură – le-am verificat eficiența ca instrumente de activare civică și nu uităm că din vremuri ancestrale teatrul, cultura, sunt instrumente de cunoaștere (alături de știință, filosofie sau tehnologie) a sinelui, a celuilalt, a lumii. De aceea, cu ocazia acestui proiect, extindem modelul CiviCultura spre copii și adolescenți și spre curțile școlilor – e șansa să rupem ciclul excluziunii și să fim actori principali în schimbarea paradigmelor.
Atât structura intervenției noastre – ateliere, mini-stragiune culturală și civică, producția unei piese ancorate în comunitatea în care lucrăm, momentul de reflectivitate dat de City Talk, cât și abordarea metodologică (dezvoltare personală, învățare non-formală și informală, coproducere și participare) și conținuturile (identificare de probleme și dezvoltare de concept, gândire critică, alfabetism, teatru și improvizație, STEM) s-au născut pe baza dialogurilor pe care le-am avut cu copiii și cu profesorii lor.
Ce ne-au spus e că:
# participare la educație e redusă și rată de abandon școlar crescută
# regiunea Vest este și pentru urban și pentru rural între cele trei regiuni cu rata cea mai crescută de absenteism școlar din țară
# în județul Timiș în ultimii cinci ani școlari mai mult de 1000 (spre 1500) de elevi au părăsit sistemul de învățământ în primele 10 clase
# la nivelul școlilor nu funcționează programe coerente de învățare alternative la cele formale
# învățământul și învățarea de tip formal nu țintesc și nu realizează dezvoltarea holistică a elevilor (trăsături de caracter, competențe transversale, coparticipare la construcția cunoașterii, etc) și nu oferă un cadru incluziv (încurajarea diversității, capitalizarea bagajului de cunoștințe și competențe dobândite în afara școlii, etc)
# școlile nu reușesc să atragă comunitatea de proximitate în rezolvarea probelemelor legate de participarea la educație și incluziune, nici să se poziționeze ca resurse și să mențină relații mutual benefice cu aceste comunități
Scopul proiectului
Ne propunem să schimbăm imaginea orașului cu tot ce înseamnă el în ochii copiilor și adolescenților și să schimbăm imaginea copiilor și adolescenților despre ei în relație cu toate aspectele vieții orașului. Parte din această schimbare de paradigmă ne propunem să creștem atașamentul copiilor și adolescenților de orașul și de școala lor, să îi antrenăm să-și găsească vocea și spiritul civic și să le dăm încrederea de a pune cultura în viețile lor de zi cu zi prin reinvestirea curților școlilor unde învață ca AGORA – locul prietenos și sigur unde se adună atunci când vor să discute, să (se) întrebe despre viață, stradă și lume sau să se uite fără timiditate spre filosofie, politică, religie sau artă ca modalități de cunoaștere. Vrem să facem copiii și adolescenții să vadă curtea școlii ca spațiu inclusiv de dezvoltare & învățare. Curtea școlii ca loc de joc, experiment & socializare. Curtea școlii ca spațiul de legătură între acasă și clasă. Curtea școlii ca o lume în care pot exersa toate rolurile pe care le visează sau le vor avea – în familie, în comunitate, în profesie, în societate.
Obiectivele proiectului
OBIECTIV 1: Deschiderea către comunitate și activarea a două curți de școală din două cartiere istorice ex-centrice ale orașului timp de 8 săptămâni, printr-o serie de ateliere în care facem învățare non formală și dezvoltare personală cu/pentru/despre copii ca parte a comunității lor și printr-o mini-stagiune de spectacole și evenimente culturale și civice produse de noi sau invitate
OBIECTIV 2: Reconectarea cu școala și orașul lor a 200 de copii care trăiesc și învață în școli și comunități marcate de vulnerabilități și excluziune socială, prin mediere educațională, civică și culturală care să le redea respectul de sine și încrederea să învețe, să funcționeze ca cetățeni și să aibă cultura pe agenda lor de zi cu zi
OBIECTIV 3: Dezvoltarea unui pachet de ateliere, evenimente și producții cu dimensiuni creative și culturale care facilitează integrat: creșterea personală, învățarea non-formală & informală de calitate și exersarea relațiilor și interacțiunilor sociale și civice în rândul copiilor și tinerilor
OBIECTIV 4: Dezvoltarea și diversificarea publicului pentru cultură în Timișoara (2023 și mai ales post) prin personalizarea modelului de intervenție civică prin instrumente culturale (teatru & alte arii creative și artistice) în spații neconvenționale marca CiviCultura pentru școli și comunitățile lor proxime.
Echipa de proiect
Director de proiect | Irina Anca Mureşan
Experiența extinsa in programe de training, in special in educatie non-formala Organizator ateliere pentru copii (Dincolo de cuvinte) Voluntar in organizații implicate în sprijinirea educației (Ajungem MARI, United Way România) |
Responsabil financiar | Ionel Mărginean
Experienta ca producator pentru evenimente outdoor, Fundraiser (Timotion 2020, 2021) si coordonator de campanii de fundraising (2019) |
Dramaturg și regizor | Madalina Ghițescu Petre
experiență in proiecte sociale realizate prin teatru / Experiență ca regizor pentru piese realizate cu / despre / pentru tineri Autor de texte dramatice cu inspirație socială |
Actori | 5 membri ai teatrului Thespis |
Coordonator învățare & mediere culturală | Miha Tilincă
experiență extinsă in dezvoltarea, monitorizeazarea si implementearea proiectelor de educatie si cultura, cercetare in educație, mediere culturală si folosiea instrumentelor culturale participative pentru obiective comunitare |
Ateliere/Interlocutori în Agora | Irina Anca Mureşan, Alis Stratan, Ionel Marginean, Mihaela Ciutacu, Madalina Ghițescu Petre
Experienta in livrarea de ateliere |
Fotografie | Manda Manuela
experiență de a fotografia evenimente outdoor (CiviCultura 2019, CityTals, Orașul Paralel: Iosefin) |
Logistică | Petrus Cristian
experiență in coordonare logistică și voluntari (International Association of Civil Engineering Students, Civicultura 2019, 2020) |
Comunicare | Se va stabili ulterior |
Bugetul
Nr. crt. | Descriere cheltuială | Linie bugetară (transport, consumabile, promovare, cost operare și administrare Timotion etc.) | Suma
(RON, incl TVA) |
Cheltuieli finanțate prin participarea la Timotion | |||
1 | coordonare proiect si comunicare cu scoliile, parintii, copii | cost operational | 2500 |
2 | Scris si regizat spectacol | drepturi de autor | 3000 |
3 | Scenografie | materiale | 2500 |
4 | 2 artisti invitati in mini-stagiuni | drepturi de autor | 2400 |
5 | pregatirea atelierelor si livrarea lor | drepturi de autor | 8800 |
6 | apa, fructe, saratele, tacamuri biodegradabile pt deschidere, 16 ateliere si doua mini-stagiuni | consumabile | 1800 |
7 | afise, flyere, banner si alte materiale de comunicare | promovare | 900 |
8 | Documentare fotografica | drept de autor | 700 |
9 | Materiale didactice
Cost operare Timotion |
materiale
administrare |
1200
8850 |
TOTAL CHELTUIELI FINANȚATE PRIN TIMOTION 44250RON | |||
Cheltuieli finanțate din alte fonduri decât cele de la Timotion | |||
TOTAL CHELTUIELI ALTE FONDURI 0.00 RON | |||
TOTAL 44250 RON |