Ceva de Spus – Un loc
stransa24,948RON
proiect24,000RON
din proiect104.0%
donatii261
REZUMAT
Încă mai sunt 18,000 de persoane adulte instituționalizate în România, la mai bine de 10 ani de când ne-am asumat un drum clar spre dezinstituționalizare, prin ratificarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Prin articolul 19, aceasta recunoaşte dreptul egal al tuturor persoanelor cu dizabilităţi de a trăi independent şi de a fi integrate în comunitate, cu libertatea de a alege şi de a deţine controlul asupra vieţii proprii. Totuși, serviciile de calitate în comunitate sunt o excepție și alternativele la instituție sunt, încă, rare, ceea ce dovedește incapacitatea și, uneori, lipsa de voință a statului de a restructura aceste centre rezidențiale unde condițiile de trai sunt inumane.
Spune-mi Eli și acest video sunt grăitoare cu privire la necesitatea de a acţiona.
Asociația Ceva de Spus, împreună cu Fundația de Abilitare Speranța doresc să creeze un serviciu de locuire şi incluziune în comunitate la Timișoara – UnLoc. Prin acest proiect dorim să oferim fondurile necesare pentru plata cheltuielilor de întreţinere pentru două apartamente în care ar urma să locuiască cinci tineri din centre de plasament care au împlinit 18 ani şi care, în lipsa unor servicii de sprijin, ar ajung de multe ori, pe străzi.
DURATA: 10 luni (Iunie 2019 – Martie 2020)
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
Ceva de Spus este o asociație de autoreprezentanți care luptă pentru drepturile persoanelor cu dizabilități. Am înțeles că puterea de a schimba ceva stă doar în noi. Tocmai de aceea am ales să ne facem vocile auzite. Vrem să trăim într-o lume în care putem participa activ la viaţa comunității şi putem decide în toate aspectele vieții noastre. Autenticitatea organizației noastre constă în faptul că este condusă de persoane cu dizabilități.
Eforturile noastre se concentrează pe două direcții principale: accesibilizare si dezinstituționalizare.
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
La nivel național, 18.061 persoane sunt încă segregate în instituții rezidențiale, având singura vină de a fi fost abandonate de familiile lor. Majoritatea lor a trăit aproape toată viața în acest mediu abuziv și are dizabilități fizice, intelectuale și psiho-sociale. În județul Timiș sunt 684 persoane, distribuite în 10 centre, care adăpostesc între 41 si 166 de persoane. Multe altele sunt în pericol de instituționalizare, deoarece familiile lor sunt îmbătrânite și copleșite, iar în comunitate lipsesc serviciile necesare lor. Serviciul de locuire creat la Timişoara îşi doreşte să sprijine, în următorii 5 ani, 25 de persoane, inclusiv cu sprijin social, psihologic şi găsirea unui loc de muncă. Pe perioada proiectului (2019-2020), vom implementa etapa pilot a serviciului de locuire , prin furnizarea de servicii unui număr de cinci persoane.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
Scopul este să îmbunătățim calitatea vieții acestui grup vulnerabil și să îi asigurăm participarea în comunitate. Problema locuirii este una acută, iar Asociaţia Ceva deSpus şi FAS au luat decizia strategică de a lansa un serviciu nou, de locuire și sprijin individual pentru persoanele care nu au o alternativă pentru sistemul instituțional (incuzând aici tinerii din centre de plasament care împlinesc 18 ani și care, devenind adulți, nu au parte de servicii de sprijin și ajung, de multe ori, pe străzi) și de a crește conștientizarea cu privire la aceste probleme și soluțiile lor, prin promovarea dreptului de locuire în comunitate ca un drept fundamental pentru persoanele cu dizabilități. În cele din urmă, ne dorim incluziunea în comunitate și pe piața muncii (prin sprijin, formare, plasare și/sau angajare în întreprinderi sociale). Prin acest proiect lansăm un program pilot la Timișoara de tranziție de la instituție la viața în comunitate, ce va fi replicat la nivel național. Elemente inovative: implicarea unor foști rezidenți în echipa de management – Elisabeta Moldovan, documentarea elementelor de succes în ideea creării unei franșize sociale și replicare națională, catalizarea resurselor din comunitate (prin parteneri şi voluntari).
Activităţile proiectului:
- Asistarea procesului de tranziție de la instituție la locuire în comunitate pentru cinci persoane cu dizabilități intelectuale cu nevoi medii de sprijin, inclusiv demersuri inițiale de formare / activare vocațională și găsirea unui loc de muncă.
- Finalizare structură echipă: manager serviciu – Roxana Damaschin-Țecu (full time), manager serviciu – Elisabeta Moldovan (part time), psihologi (Manuela Oprea, Anca David), asistent social (Manuela Pop), cinci persoane de sprijin – vor fi identificate și formate. Partea administrativă este asigurată de FAS.
- Identificare două apartamente pentru locuințe protejate (unul pentru două persoane, unul pentru trei), închiriere pe termen lung și dezvoltare documentație necesară pentru licențierea serviciului
- Întâlniri cu reprezentanții DGASPC Timiș. Amenajarea și dotarea locuințelor.
- Desfășurarea zilnică a furnizării de servicii, sprijinul în funcție de nevoi și implementarea planurilor de dezvoltare personală pentru fiecare persoană. Consolidarea sistemelor interne de management al performanței și măsurare a impactului.
CE REZULTATE PROMITEM?
Cinci persoane cu dizabilități intelectuale cu nevoi medii de sprijin vor fi spijinite să facă tranziția de la instituție la locuire în comunitate, vor fi ajutați să învețe deprinderile de autogospodărire și integrare socială și vor beneficia de demersuri inițiale de formare / activare vocațională și găsirea unui loc de muncă.
Acest proiect pilot va deveni un punct de plecare pentru promovarea serviciilor în comunitate, ca alternativă la instituționalizare și segregare.
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN COMUNITATEA TA?
“Protecţia” oferită de instituţiile rezidenţiale duce la traume pe viaţă. Înseamnă izolare, stigmă, lipsa controlului asupra vieţii tale, nesiguranţă, uneori teroare şi abuz. Ne dorim ca fondurile folosite pentru întreţinerea acestor tipuri de servicii ineficiente şi care încalcă drepturile persoanelor la o viaţă demnă în comunitate să fie redirecţionate către înfiinţarea unor servicii incluzive, flexibile şi individualizate. Ne dorim să arătăm că există alternative: în ţările cu procese massive de dezinstituţionalizare s-a dovedit că serviciile în comunitate, implementate efficient, pot fi chiar mai ieftine decât menţinerea instituţiilor. Pentru că instituţiile, aşa groaznice cum sunt, ne costă foarte mult.
Impactul asupra calităţii vieții beneficiarilor serviciului social va fi evaluat de psihologii implicați în proiect, prin scale specifice și interviuri structurate
Replicabilitatea la nivel național este viziunea serviciului ce va fi dezvoltat la Timișoara. Doar scalând această inițiativă la nivel național putem avea un impact semnificativ în procesul de dezinstituționalizare.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
În textul descrierii vă rugăm să includeți și răspunsurile la următoarele întrebări: Ce organizație vă sprijină, cu ce resurse, pentru cât timp, și când?
Pornind de la scopul proiectului – facilitarea accesului persoanelor cu dizabilități la servicii de locuire în comunitate și oferirea sprijinului necesar pentru incluziunea acestora – avem nevoie de mulți aliați și parteneri:
– DGASPC Timiș – contractare servicii sociale
– Pro Act Suport, București – exemplu de bună practică
– Rovinhud, Timișoara – campanii de finanțare și conștientizare
– IPP și CRJ – sprijin în dezvoltarea și evaluarea de politici publice
– Inclusion Europe, Inclusion International, EASPD, ENIL – expunere europeană, access la bune pracitci și resurse de formare
– Senada, Croatia – model de bună practică la nivel național
– University of Kent – formare în dezvoltarea de servicii centrate pe persoană
– Fundația Comunitară Timișoara – finanțare, acces la voluntari
– The Care Hub – furnizare servicii la domiciliu
– Celelalte ONG-uri și întreprinderi sociale din domeniul dizabilității – susținere, colaborare, parteneriate pentru finanțări
Parteneriatul cu DGASPC asigură o parte din finanțarea necesară pe termen lung (fiecare persoană care părăsește sistemul instituțional are asigurat un buget personal – sumă ce în prezent este alocată instituțiilor). Restul sumelor vor fi atrase prin finanțări europene, sponsorizări private, crowdfunding, propria întreprindere socială ce va fi lansată în 2020, precum și parteneriate strategice, cum ar fi cel cu Rovinhud sau Mental Health Initiative al Open Society Institute, care va acoperi majoritatea costurilor dn primii ani de funcționare.
PARTICIPAREA LA TIMOTION 2019
- Distribuind și promovând informația în rândul partenerilor, colaboratorilor și cunoscuților
- Postări despre eveniment pe site-ul asociației și pagina de facebook
- Scriere de articole și comunicate
INFORMAREA ȘI IMPLICAREA DONATORILOR ÎN PROIECT
- Distribuind și promovând informația în rândul partenerilor, colaboratorilor și cunoscuților
- Postări despre eveniment pe site-ul asociației și pagina de facebook
- Scriere de articole și comunicate de presă
- Prezența la evenimentele obișnuite (culturale, sportive, civice, educaționale) din oraș atât a membrilor Ceva de Spus, cât şi a tinerilor sprijiniţi prin serviciul de locuire şi a personalului şi a voluntarilor implicaţi în proiect
OBIECTIVUL DE STRÂNGERE DE FONDURI PRIN TIMOTION
- Chirie pentru două apartamente Activităţi proiect 20000 lei
- Comision Timotion Comision Timotion 4000 lei