Asociația Culturală Diogene – CIVICULTURA – un festival al implicării civice, un spectacol al orașului
stransa19,290RON
proiect15,400RON
din proiect125.3%
donatii221
REZUMAT
Pentru a regenera activitatea civică a orașului și a beneficia de dezvoltarea capacității de implementare de proiecte socio-culturale în Timișoara 2021, publicul din Timișoara trebuie să înceapă să se implice activ în proiectele cetății, să depășească rolul de simplu spectator.
CIVICULTURA constă în acțiuni care promovează implicarea civică a locuitorilor Timișoarei, ajutându-i să-și găsească curajul de a se transforma, din beneficiari ai proiectelor locale, în voluntari și chiar inițiatori. Activitatea principală, spectacolul nucleu al proiectului, se va realiza concomitent în mai multe piețe ne-centrale, conectate prin sisteme video live. Acesta va însuma realizarea unor momente interdisciplinare artistice, împreună cu publicul, în timpul unei săptămâni de repetiții în piețe, împreună cu artiști de notorietate. Tema spectacolului va urmări combaterea miturilor nocive, precum: „oricum nu se schimba nimic” sau „suntem prea mici/ singuri ca să facem ceva” în legătură cu eficacitatea implicării. Se vor aborda în mod direct problemele pe care le au și schimbarea pe care și-o doresc oamenii, probleme și propuneri formulate și colectate în prealabil în aceleași piețe. Colectarea acestora este o parte importantă a proiectului, deoarece aceste acțiuni vor facilita receptivitatea publicului participant față de acțiunile ONG-urilor și a grupurilor informale din comunitate, precum și implicarea acestora în acțiuni civice. Concomitent cu pregătirea spectacolului nucleu, se vor promova rezultatele proiectelor civice reușite din Timișoara și zona de Vest și se vor desfășura diverse reprezentații artistice, ateliere, forumuri de discuții care au strânsă legătură cu civismul, prin evenimente punctuale transmise pe toate ecranele din piețe, precum și în media. CIVICULTURA este un spectacol al orașului care dă importanță locuitorului, îi arată că nu este singurul cu acele preocupări, și-l ajută să-și conștientizeze capacitatea sa de schimbare a societății, atunci când lucrează într-o comunitate de cetățeni implicați.
DURATA: 9 luni (februarie – octombrie) 2019
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
Teatrului Studențesc THESPIS prin ASOCIAȚIA CULTURALĂ DIOGENE lansează proiectul CIVICULTURA.
Teatrului Studențesc THESPIS a fost înființat ca un spațiu artistic care să permită exprimarea liberă prin teatru, în 1965, de către Diogene V. Bihoi (1947-2002). „THESPIS-ul oferă odraslelor sale diverse puncte de tangenţă cu fenomenul teatral, spectacular şi cultural în general, posibilitatea de a se exprima liber, tinereşte şi, mai presus de toate, omeneşte. Da, omeneşte, pentru că asta implică diverse conotaţii, adevăruri pe care le purtăm cu toţii în noi, uneori în forme mult prea latente, forme hibride de cunoaştere a propriului sine şi a Celuilalt, de investigare a naturii umane, forme primare de creativitate şi expresie” (Diogene V. Bihoi).
Din această familie teatrală au făcut parte de-a lungul timpului sute de oameni, care acum sunt răspândiţi pe toate continentele şi activează în toate domeniile (unii în teatru, alţii în show-bussiness, unii în media, alţii în medicină, unii în ştiinţele umaniste, alţii ingineri).
ASOCIAȚIA CULTURALĂ DIOGENE este formalizarea instituțională a Teatrului Studențesc THESPIS și urmărește să sprijine realizarea de piese de teatru sau alte evenimente artistice, să stimuleze interesul publicului pentru dialog, dezbatere, implicare socială, artă alternativă, să faciliteze accesul publicului la manifestări teatrale și culturale, promovând valorile culturale și civice ale Timişoarei. De asemenea, realizarea, sprijinirea și promovarea de producții, manifestații, ateliere interdisciplinare (teatru, muzică, dans etc.) sunt alte obiective ale asociației.
Toate spectacolele THESPIS și proiectele THESPIS realizate cu sprijinul ASOCIAȚIEI CULTURALE DIOGENE (24 de ore de teatru, Teatru pe pâine) se realizează pe bază de voluntariat.
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
Timișoara are nevoie de o implicare civică mai mare a cetățenilor.
O comunitate sănătoasă este o comunitate implicată civic, cu capacitatea de a identifica și ameliora problemele cu care se confruntă, prin implicare directă. Din nefericire, majoritatea locuitorilor din Timișoara sunt reticenți în a-și angaja timpul liber în folosul comunității, considerând fie că nu au cu ce să contribuie, fie că efortul lor nu va avea efect, sau chiar sunt speriați de responsabilitățile sau constrângerile angrenării în activități civice. Această reticență conduce la situația actuală, în care majoritatea proiectelor și evenimentelor civice din Timișoara se desfășoară prin implicarea aceluiași grup restrâns de voluntari și promotori.
Acest proiect urmărește stimularea implicării cetățenilor, în viața cetății, prin proiecte sociale și culturale.
Este o nevoie majoră de a crește nucleul implicaților civici. Este necesară activarea cetățenilor doritori de schimbare, dar nereceptivi sau chiar intimidați de apelurile convenționale la implicare în proiecte și organizații civice. Un mediu mai atrăgător, cultural-artistic, poate îmbrăca implicarea civică într-o formă prietenoasă și abordabilă. Un spectacol integrat, construit împreună cu comunitatea, cu puternice mesaje civice, livrează mult mai ușor mesajul necesității implicării și promovează capacitatea de schimbare pozitivă a comunității. Oferă, totodată, o experiență care le va cultiva dorința de implicare pentru a ajuta comunitatea.
În contextul Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii, implicarea mai mare a publicului, dincolo de simplu spectator, este vitală pentru ca orașul să beneficieze de programele culturale dezvoltate în această perioadă. Masa critică, de cetățeni implicați în proiecte socio-culturale, trebuie să crească. Astfel, prin programele implementate până în 2021 inclusiv, se va dezvolta capacitatea de implementare / creație a acestei mase. În acest, fel 2021 nu va fi doar un vârf al activităților culturale în Timișoara, ci și un punct de relansare a spațiului socio-cultural din oraș.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
Februarie 2019 – Selecția ambasadorilor proiectului. Sunt invitați artiști civici, dintre partenerii, colaboratorii și simpatizanții Teatrului Thespis, să se alăture proiectului ca ambasadori și promotori. Aceștia sunt artiști de renume din teatru, literatură, grafică, muzică, mișcare corporală etc., cu implicare civică vizibilă.
Se va selecta regizorul spectacolului. Se vor determina locațiile optime pentru desfășurarea evenimentului, împreună cu partenerii „În Comunitate”.
15-25 iulie – Colectarea problemelor de interes. În 4 dintre piețele ne-centrale din Timișoara (de ex: Piața Traian, Piața Mocioni), 10 voluntari vor întreba cetățenii, care trec prin locațiile țintă, care sunt problemele lor legate de comunitatea în care trăiesc. (Ex: ce ați dori să schimbați?) Voluntarii vor lucra în grupuri vizibile, costumați teatral, și vor informa oamenii despre spectacolul-nucleu și evenimentele care vor avea loc. Se vor colecta probleme de la 1000 de oameni.
Se vor alege, prin vot public, prin social media, 1-2 teme principale ale spectacolului. Pe baza problemelor colectate, se vor organiza discuții și evenimente punctuale împreună cu membri Timișoara Civică, care vor identifica ONG-urile care se adresează în mod direct problemelor colectate din piețe. Aceste ONG-uri vor fi invitate să se alăture proiectului CIVICULTURA și să-și aducă contribuția în dezvoltarea spectacolului nucleu și a evenimentelor conexe.
16-22 septembrie – Evenimente în piețe. Repetiții: se pregătește spațiul din cele 4 piețe pentru spectacolul nucleu. Repetițiile se fac la scenă deschisă, invitând trecătorii să participe în cadrul spectacolului și să se alăture scopului și mesajului acestuia, contribuind activ la forma spectacolului cu idei proprii. În piețe își fac simțită prezența ambasadorii proiectului, „artiștii civici”, care lucrează și discută cu publicul. Prezența și activitățile din piețe au ca scop angrenarea trecătorilor în eveniment. Activitățile din piețe sunt transmise în direct pe diferite canale media și online. În fiecare piață vor exista proiectoare care vor difuza imagini din celelalte piețe, conectând în acest fel oamenii și evenimentele din diferite locații ale Timișoarei.
Evenimente conexe: în această săptămână, se vor desfășura alte evenimente, care vor fi transmise prin proiecții în toate piețele interconectate, precum:
- A) Discuții, proiecții, expoziții mobile și ateliere legate de rezultatele proiectelor sociale sau culturale cu tematică civică din județele Timiș, Arad, Caraș-Severin sau Hunedoara (de ex: Timotion, Timișoara Refugee Art Festival, MAD(e) in România, Piața lucrurilor/ plantelor libere, Tur de arhitectură, Herculane Project, HerCity etc.);
- B) Expoziți, proiecții, ateliere, discuții cu conținut civic, localizate în piețele interconectate, care vor aborda temele principale și problemele colectate, mediatizând spectacolul nucleu: 1) Teatru (piese de la Thespis, și alte teatre partenere; monologuri cu actori din Timișoara și din țară; spectacole lectură etc.); 2) Literatură (poezii, prezentări de carte, broșuri); c) Muzică (concerte cu tematică civică etc); d) Film (proiecții de filme documentare, filmulețe făcute de asociații din România, prelegeri despre civism și implicarea comunității, filme cu subiect comunitar); e) Grafică (expoziții foto, ateliere de grafică pentru spectacolul nucleu); f) Dans (ateliere pentru spectacolul nucleu); g) Forumuri de dezbatere (ateliere de filozofie pentru copii, forum cu invitați).
22 septembrie – Spectacolul-nucleu / spectacolul orașului (45 minute) Spectacolul integrează ceea ce s-a creat și repetat în piețele din Timișoara. Acesta conține momente în care fiecare piață este în centrul atenției și momente în care toate piețele joacă concomitent, utilizând transmisiile video din piețe pentru a realiza un spectacol al unui oraș conectat, un spectacol integrat în Timișoara, nu doar prin tehnologie, ci și prin tematică. Spectacolul va fi difuzat în direct și într-o piață publică din Sibiu (fosta capitală europeană a culturii), urmând ca, în următoarele ediții, CIVICULTURA să conecteze cât mai multe orașe din România.
Pentru un minut de spectacol în care piața este în centrul atenției este nevoie de aproximativ 60 de minute de repetiții, iar pentru un minut în care toate piețele joacă concomitent, aproximativ două ore.
27-28 septembrie – Târgul ONG-urilor. În aceleași piețele, ONG-urile care se ocupă de problemele colectate vor avea afișe care descriu activitatea lor și membri ale acestora, care vor explica oamenilor ce pot face ca voluntar în organizații și ce schimbări aduc implicarea lor. De asemenea, vor fi prezenți și voluntarii CIVICULTURA, care vor promova activitățile ONG-urilor. Aceștia au dezvoltat relații personale, pe parcursul evenimentelor, cu publicul țintă, fiind în prealabil pregătiți pentru a facilita comunicarea dintre voluntarii ONG-urilor și publicul larg.
Pentru vizibilitatea problemelor colectate, aceste vor fi transformate în mesaje (inclusiv video, grafică etc.) și vor fi transmise autorităților publice cu responsabilități în domeniu. Mesajele care țin de autoritățile centrale vor fi trimise la București sau la Bruxelles.
CE REZULTATE PROMITEM?
– 200 de cetățeni, implicați direct în proiect, vor dobândi aptitudini de comunicare artistică;
– 400 de cetățeni vor fi informați vizavi de metodele de rezolvare a problemelor lor și a posibilităților de implicare civică, direct la ei în cartier;
– 1000 de cetățeni vor beneficia de un spectacol integrat, al orașului, ca spectatori;
– 40 de voluntari CIVICULTURA vor dobândi experiență și informații legate de modul de implementare al unui proiect civic, bune practici de interacțiune cu beneficiarii proiectului;
– Toți cetățenii Timișoarei vor beneficia, indirect, prin aducerea problematicii urbei în atenția unei mase mai mari de oameni implicați civic, care vor conlucra cu organizațiile (publice sau independente) focalizate pe problemele abordate;
– Membrii organizațiilor partenere și colaboratorii vor dezvolta noi rețele de comunicare și vor pune bazele unor eventuale colaborări pe termen lung.
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN COMUNITATEA TA?
1.Va contribui la dezvoltarea cartierelor periferice. Piețele ne-centrale din Timișoara devin locuri mai frecventabile pentru acțiuni socio-culturale, atât pentru organizații și grupuri informale, cât și pentru publicul larg.
2. Va aduce un aport la viața culturală a orașului. Se crează un public cu o receptivitate mai mare de a participa la spectacole interactive și de a se implica activ în activități și evenimente civice și culturale.
3. Va dezvolta comunitatea de cetățeni implicați social și cultural-artistic. Organizațiile care se alătură proiectului CIVICULTURA pot porni ca parteneri în următoare proiecte, în special în zonele în care identifică tematici comune pe baza problemelor colectate.
4. Materiale video, momente din spectacole, care au un mesaj civic sau mobilizator, sunt oferite fără drepturi de autor pentru a fi folosite în campanii civice.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
Membrii grupului informal Timișoara Civică vor participa la ședințele de pregătire a proiectului pentru a găsi cea mai bună formă de colectare a problemelor din piețe. Tot aceștia vor contacta ONG-uri care acționează în zona de Vest a României, pentru a le disemina problemele colectate și a le angrena sau trezi interesul acestora în proiectul CIVICULTURA. Timișoara Civică va realiza o bază de date cu obiectivele organizațiilor și grupurilor informale corelate cu tematicile de care oamenii sunt interesați.
PARTICIPAREA LA TIMOTION 2019
Participarea Asociației Culturale Diogene la Timotion va fi promovată constant la toate spectacolele THESPIS din stagiunea permanentă și spectacolele date în cadrul altor evenimente, prin anunțuri directe ale actorilor la sfârșitul piesei, afișe la intrare cu link către înscrierea în eveniment și inserarea anunțului în piesa propriu-zisă, acolo unde este posibil. Anunțuri, poze și filmulețe vor fi promovate pe paginile de Facebook Thespis & Timisoara civica.
Se vor realiza pagini web dedicate pe site-urile http://www.THESPIS.ro/ si respectiv https://www.timisoaracivica.ro/ care vor prezenta în detaliu obiectivele proiectului CIVICULTURA și posibilitatea de a dona prin participarea la Timotion. Se preconizează atragerea a 250 de alergători care să doneze pentru CIVICULTURA.
Teatrul THESPIS va desemna un actor și o actriță, studenți, pentru a fi campioni CIVICULTURA, în urma unei campanii de vot pe Facebook, care să angreneze publicul în această competiție. Vor fi rugați alți colaboratori și vechi membri THESPIS să fie campioni (în special din alte orașe pentru a crește șansele de donații din alte orașe). Pentru CIVICULTURA vor alerga 7 campioni. Artiștii civici implicați în proiect vor fi ambasadori la Timotion.
Vom trimite regulat comunicate de presă partenerilor noștri media. În momentul de fata sunt jurnaliști de presă scrisă (ex: Evz, Adevărul, DeBanat) care sunt interesați să realizeze materiale în perioada de pregătire, de implementare și în urma proiectului CIVICULTURA, inclusiv participarea la Timotion.
INFORMAREA ȘI IMPLICAREA DONATORILOR ÎN PROIECT
Materialele video vor fi făcute publice pe paginile de facebook ale Thespisului și ale organizațiilor implicate în proiect. De asemenea, va fi publicată și lista problemelor colectate în timpul proiectului, corelată cu ONG-urile din zona de Vest care tratează aceste tematici.
Informațiile legate de buget vor fi publicate în rapoarte financiare pe site-ul THESPIS și pe pagina dedicată proiectului. Adresa acestor rapoarte va fi furnizată pe e-mail.
Vom invita prin e-mail toți alergătorii și donatorii care au susținut CIVICULTURA prin Timotion să participe direct în proiect, cu oportunitatea de a se implica inclusiv în organizarea evenimentului. Vom lansa apeluri pe platformele media partenere de a se alătura acestora și alți voluntari. Pe traseul de alergare Timotion, animatori din Teatrul Studențesc THESPIS vor promova proiectul CIVICULTURA.
OBIECTIVUL DE STRÂNGERE DE FONDURI PRIN TIMOTION
- Transport ambasadori (servicii de transport) 1600 lei
- Cazare ambasadori (servicii de cazare) 5600 lei
- Masa ambasadori (cheltuieli protocol) 2000 lei
- Masa voluntari (cheltuieli protocol) 1000 lei
- Materiale spectacol nucleu (consumabile) 2600 lei
- Comision Timotion 3200 lei
FONDURI PROPRII SAU ALTE SURSE DE FINANȚARE
- Inchiriere echipamente videoproiectie (servicii) 7500 lei
- Comision regizor spectacol stradal (drepturi de autor) 6000 lei
- Scenotehnică (logistică) 2000 lei
- Servicii de internet (servicii) 2000 lei
- Cheltuieli neprevazute (cheltuieli indirecte) 2500 lei