Fundatia Rudolf Steiner: Waldorf – învățâmânt alternativ pentru toți copiii
stransa215RON
proiect32,400RON
din proiect0.7%
donatii3
Proiectul nostru vine în întâmpinarea unei nevoi a comunității din jurul școlii Waldorf din Timișoara – și anume nevoia de acces la educație de calitate, care să le ofere șansa de a se dezvolta armonios, pentru copiii care nu pot face fața unui ritm obișnuit de învățare sau care au diferite probleme de comportament, au deficiențe sau întârzieri în dezvoltare.
DURATA: 10 luni
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
Fundația Rudolf Steiner a fost înființată în anul 1993 cu scopul de a sprijini pe plan material și uman pedagogia Waldorf. Fundația este condusă și administrată de către un Consiliu director, format din 11 membri.
Fundația Rudolf Steiner se finanțează din donațiile părinților Liceului Waldorf Timișoara, donații ale unor persoane fizice apropiate pedagogiei Waldorf, donații și sponsorizări ale unor firme din țară și străinătate, donații ale unor instituții din străinătate, interesate de promovarea educației alternative Waldorf în lume.
Principalul proiect al fundației a vizat, de-a lungul timpului, dezvoltarea campusului școlar Waldorf din Timișoara:
- construirea unei clădiri pentru școală Waldorf (clasele P – a XII-a);
- construirea unei clădiri pentru grădiniță Waldorf;
- construirea unui atelier pentru sculptură și activități meșteșugărești;
- extinderea cu 2 clase a unui corp al școlii;
- extinderea cu o nouă clădire a grădiniței;
- depunerea unui nou PUZ pentru dezvoltarea cu 2 rânduri de clase, laboratoare, ateliere, cantină, sală de sport, sală multifuncțională;
Proiecte educaționale
Vidul legislativ cu privire la alternativele educaționale din România și subfinanțarea educației a creat diversele nevoi la nivelul Liceului, pe care Fundația le-a acoperit și le susține în continuare:
- susținerea personalului pentru disciplina specifică „Euritmie”;
- susținerea participării personalului didactic la cursuri de perfecționare specifice;
- susținerea schimburilor de experiență între elevi;
- susținerea diverselor proiecte extrașcolare și ale diverselor stagii de practică ale elevilor (agricolă, socială, topografică etc.).
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
În primul rând, nevoia unei clase de sprijin la școala Waldorf a fost resimțită încă din anul 2017-2018, când, la înscrierea în cele doua clase pregătitoare au venit mai mulți copii care prezentau anumite deficiente. Învătățoarea din comisia de evaluare a adus în atenție faptul că dascălii nu au pregătirea necesară pentru a se ocupa de copii cu nevoi speciale.
Nevoia unei clase de sprijin este însă resimțită la nivele diferite atât de învățători, profesori și părinți, precum și de elevi – copii cu nevoi special, dar și de colegii de clasă. În urma implementării unei clase de sprijin ca proiect pilot în anul școlar 2018-2019, când beneficiile pentru întreaga comunitate a școlii Waldorf- dascăli, părinți și elevi au devenit evidente, nevoia de a continua proiectul în anii următori s-a conturat și mai clar.
Astfel, pentru învătători și profesori, colaborarea cu profesorul de sprijin este foarte importantă pentru a menține un nivel echitabil al activităților la clasa pentru toți elevii. Ritmul orei, cursului, zilei, săptămânii (specific pedagogiei Waldorf) este menținut cu ajutorul profesorului de sprijin.
Pentru familiile cu copii cu nevoi educaționale speciale, un astfel de proiect reprezintă un pas spre normalitate, o șansă de a trăi într-o comunitate care nu îi respinge și nu îi izolează. Copiii au posibilitatea de a fi ajutați conform nevoilor lor specifice în activitățile la clasa și în studiul individual, au șansa de a se dezvolta atât din punct de vedere academic, cât și uman, în ritmul lor, reușind totodată să se integreze într-un colectiv și, mai apoi în societate. Părinții au șansa de a comunica și înțelege mai bine nevoile copiilor lor, de a colabora eficient cu profesorul de sprijin în vederea implementării și susținerii continue a unei strategii multi-direcționale specifice, adaptată permanent nevoilor copilului.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
Proiectul a fost implementat ca proiect pilot în anul 2018-2019 și se dorește continuarea lui.
Pentru ca proiectul să fie un succes, vom asigura o colaborare strânsă cu alte școli Waldorf unde astfel de proiecte sunt în derulare – precum Școala Liberă Interculturală Waldorf din Mannheim. Profesorul Žan Redzič și-a arătat intenția concretă de a sprijini și mentora acest proiect la școala Waldorf din Timișoara, iar doamnele profesor de sprijin de anul trecut – Lidia Popescu și Alina Huszti au mers în perioada 23 – 30 iunie 2019 într-un schimb de experiență la această școală, care are profesor de sprijin – Kathrin Höffer. Sunt în pregătire și niște cursuri de perfecționare pentru acestea.
Ca resurse umane, beneficiem de disponibilitatea și experiența celor două doamnele profesor de sprijin de anul trecut:
- Alina Huszti – profesor cu formare Waldorf, care a lucrat din noiembrie 2014 ca și profesor de limba engleză și care cunoaște copiii și are o relație bună de colaborare cu învățătoarele claselor;
- Lidia Popescu, profesor de euritmie, cu experienţa în lucrul cu adulți cu deficiențe și cu formare în euritmie curativă.
În ceea ce privește resursele materiale, avem la dispoziţie: sala pentru clasa de sprijin, amenajată special, cu materiale Waldorf, primite prin donație de la învățătoare şi din casa Christoff şi susţinerea financiară a celor implicaţi în acest proiect – Fundatia Rudolf Steiner din Timișoara.
Din nevoile identificate de învățătoare s-au evidențiat în principal două direcții de acțiune de la care se va porni colaborarea cu profesorul de sprijin: susținerea învăţătorului la clasa în desfășurarea activității obișnuite vis-a-vis de copiii cu nevoi speciale și, respective, vis-a-vis de copiii cu anumite probleme de comportament, dificultăți de învățare și lucrul individual în clasa special amenajată.
Profesorul de sprijin este un ajutor al învăţătorului în munca acestuia de a se ocupa de copiii care au nevoie de atenție sporită. Profesorul de sprijin desfășoară următoarele activități:
- la solicitarea învățătoarelor, asista la cursuri pentru a putea vedea în mod concret care sunt copiii pentru care este nevoie de ajutor și cu ce poate ajuta (sunt ajutați și copiii fără dosar CES);
- împreună cu învățătoarele stabilește un program; există o parte fixă a programului și una flexibilă, pentru a se putea răspunde și situațiilor neprevăzute sau temporare;
- însoțește anumiți copii la clasă, conform unui orar stabilit de comun acord între profesorul de sprijin, învățător și părinții copiilor; îi ajută în îndeplinirea cerințelor;
- lucrează în mod individual cu anumiți copii într-un spaţiu dedicat special acestei activităţi, într-un interval de timp agreat împreună cu părinții și învățătorul; acest lucru individual este specific fiecărui copil în parte, în funcție de nevoia pe care o are (ex. reluarea și exersarea a ceea ce a predat învățătorul, activități artistice, la nevoie, diverse terapii – euritmie terapeutică);
- are discuții cu învățătoarele pentru a putea urmări împreună evoluția anumitor copii și a-i putea susține în ceea ce au nevoie;
- are discuții cu părinții și cu învățătoarele pentru a putea urmări împreună evoluția anumitor copii și a-i putea susține în ceea ce au nevoie;
- are o strânsă colaborare cu profesoara de euritmie și discută în mod constant despre situația și evoluția anumitor copii;
- lucrează cu metode specifice pedagogiei Waldorf – observarea copilului;
- la solicitarea învățătoarelor, participa la consilii ale claselor;
- are anumite intervale de pregătire sau de documentare.
Activitatea profesorului de sprijin se află sub îndrumarea și supravegherea Consiliului Intern al Liceului Waldorf. În mod periodic are loc o prezentare a activității, a nevoilor, a situațiilor sau a dificultăților întâmpinate.
CE REZULTATE PROMITEM?
Rezultatele pe care noi putem să le promitem nu pot fi cuantificate material și nu au un termen limită, sunt o cărămidă pusă la fundația educării și integrării în școala, pe termen lung, a unor copii minunați cu provocări speciale care, ghidați, vor putea să se dezvolte mai armonios. Eforturile de la clasa de nevoi speciale sperăm că vor avea ca rezultat o mai buna colaborare profesor- elev, elev- părinte și vor ajuta la integrarea copiilor în clasa omogenă din care fac parte fiecare, oferindu-le abilităţi specifice și context favorabil pentru a integra elemente de autocontrol, autocunoaștere, înțelegere și comunicare. Rezultatele pe care le dorim sunt:
- Creșterea calității vieții copiilor care beneficiază direct de program;
- Creşterea capacității de concentrare și colaborare la clasă;
- Optimizarea concentrării întregului colectiv în timpul orelor de curs;
- Crearea unei legături de colaborare strânse între dascăli și copii, astfel încât dascălii să poată să cunoască în amănunt fiecare elev și să îl poată susține individual, iar elevii să găsească un sprijin care să îi înțeleagă și către care să poată să își comunice cu încredere nevoile, găsind soluții împreună la diverse situații particulare.
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN COMUNITATEA TA?
Comunitatea Waldorf este cunoscuta ca fiind o comunitate în care se pune mare preţ pe dezvoltarea individuala (trup, minte şi spirit) şi individualizata, dar şi pe integrarea în societate, în comunitate prin multe evenimente de voluntariat şi ocazii de lucru în echipe. Aşadar, Liceul Waldorf este prin esenţă un mediu potrivit atât copiilor tipici cât şi celor cu nevoi speciale. Pregătirea şcolară uzuală din facultăţile în care se formează profesorii, la modul general, pregătire ce ar trebui să confere abilităţi pentru creea condiţii optime de studiu şi a facilita colaborare optima părinte-dascăl-copil, este mult prea diluata. Astfel crearea unei echipe care sa lucreze în paralel cu clasa cu copiii care au nevoie de mai multa atenţie poate aduce în comunitate un ajutor de nădejde pentru profesori, un ajutor nesperat pentru părinţi şi mult sprijin pentru copii. Indirect, beneficiază întreaga clasa de pe urma acestor ore de atenţie şi ghidaj specific.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
În cadrul acestui proiect nu mai beneficiem de sprijin exterior. Fundaţia Rudolf Steiner Timișoara cere ajutorul TIMOTION pentru implementarea acestui proiect.
OBIECTIVUL DE STRANGERE DE FONDURI PRIN TIMOTION
Cheltuieli finanțate prin participarea la Timotion:
Promovare: 1.000 lei
Salarii profesori ajutători Resurse umane: 25.000 lei
Materiale specifice pedagogiei Waldorf
Consumabile: 1.000 lei
Costuri de organizare și administrare Timotion: 5400 lei
FONDURI PROPRII SAU ALTE SURSE DE FINANȚARE
Achitarea utilităţilor (curent electric, încălzire sală, acces la grup sanitar): 2.000 lei