United Way: „Invata sa reusesti!”
stransa6,920RON
proiect7,000RON
din proiect98.9%
donatii149
“Învață să reușești! ”are ca scop prevenirea abandonului școlar atât prin servicii de suport de tip after school adresate copiilor din familii defavorizate din cartierul Fratelia și Iosefin din Timișoara, cât și prin sprijin oferit acestora în vederea identificării intereselor profesionale. Considerăm că abandonul școlar poate fi prevenit atât prin susținerea copiilor în școală prin oferirea de sprijin în efectuarea temelor și sprijin material (hrana, rechizite, imbracaminte), dar și prin sprijinirea acestora în a‐și proiecta un viitor profesional, care poate constitui un factor motivațional pe termen lung pentru finalizarea studiilor.
Proiectul presupune activități de tip after school în care copiii primesc o masa caldă zilnică și sprijin în pregătirea temelor, activități de suport în vederea explorării intereselor legate de carieră împreună cu voluntari și profesioniști din diferite domenii de activitate, pregătirea cadrelor didactice pentru încurajarea copiilor în a‐și proiecta și stabili obiective pe termen lung.
Proiectul propus susține astfel, o interacțiune profundă și de calitate între copii si membri comunității care va duce la o cunoaștere reciprocă comun avatajoasă: copiii vor cunoaște profesioniști, persoane de succes care vor putea deveni modele, vor cunoaște medii profesionale, tipuri de meserii, iar membri comunității (voluntari) vor avea ocazia să afle în mod direct care sunt aspirațiile copiilor și să le transmită acestora care este valoarea și rolul
profesiunii lor în comunitate.
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
United Way România este o fundaţie românească, înregistrată în iunie 2004 și condusă de voluntari locali. Misiunea noastră este de a îmbunătăţi calitatea vieţii în comunitate, prin încurajarea donaţiilor individuale, corporatiste şi a voluntariatului. In Timișoara, United Way România își desfășoară activitatea din 2009, timp in care a sprijinit derularea a 34 de proiecte în domeniile educație, sănătate și integrare socială (peste 3000 de beneficiari). Din 2013, UWRo implemetează proiecte care vizează abordarea integrată a familiilor aflate în dificultate prin servicii oferite atat copiilor cât și părinților acestora, cadrelor didactice și comunității. Echipa UWRo din Timișoara este alcătuită din 3 membri, din care 2 voluntari și se bazează pe parteneriate puternice.
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
România se confruntă cu provocări la nivelul populației, care necesită un echilibru între reformele de politică în educație și în economie.Populația României a scăzut semnificativ în ultimele două decenii, din cauza ratei scăzute a nașterilor și a emigrării.Dacă se mențin previziunile actuale, numărul total al copiilor de vârstă școlară și al tinerilor va scădea cu 40% până în 2025.În contextul declinului demografic, amploarea fenomenului de părăsire timpurie a școlii (PTȘ) în România relevă faptul că mulți tineri din rândul populației școlare părăsesc sistemul de învățământ fără a deține abilitățile și formarea solicitate pe piața muncii. O dată aflați în incapacitatea de a se angaja, mulți tineri abandonează piața muncii, ceea ce determină scăderea contribuției acestora la creșterea economică a țării. Mesajul este clar: o țară a cărei rată de PTȘ este ridicată se va confrunta cu probleme legate de forța de muncă și șomaj, de coeziune socială și de competitivitate în general.Reducerea PTȘ este esențială pentru atingerea mai multor obiective europene și naționale cheie. La nivel național, PTȘ predomină mai ales în rândul anumitor grupuri aflate în situație de risc,în special tineri din comunitățile rurale,tineri provenind din familii cu venituri modeste,romi și alte minorități și elevi care au repetat cel puțin un an sau care au abandonat școala.PTȘ este o problemă pregnantă, mai ales în mediul rural.La nivelul învățământului secundar, rata de abandon a fost de 1,5 ori mai mare în școlile din mediul rural,decât în cele din mediul urban asa cum se arata in Strategia privind Reducerea Parasirii Timpurie a Scolii in Romania. Luând în considerare riscul crescut din mediul rural, proiectul se adresează unui număr de 706 copii/ elevi/ tineri și 186 de părinți din acest mediu.
Conform Strategiei de Dezvoltare a Regiunii Vest pentru anii 2014‐ 2020,13,6% din populația regiunii cu vârsta între 18 si 24 ani a absolvit cel mult un nivel de educație secundară inferioară și nu urmează alte programe de educație sau formare.Alte obiective orientative privind educația, în același document, amintesc: reintegrarea în educatie a celor care părăsesc timpuriu școala (inclusiv programe de educatie de tip “a doua șansă”), dezvoltarea de programe integrate pentru creșterea accesului și participării în învățământul secundar și primar pentru persoanele apartinând grupurilor vulnerabile (consiliere, mediere, programe tip “școală după școală”), inclusiv ajutor financiar pentru familiile acestora, măsuri pentru facilitarea accesului la educație preșcolară și creșterea calității educatiei preșcolare, în special a segmentului 0‐3 ani, promovarea unor metode moderne de învățare (e‐learning), infomarea și consilierea elevilor în etapele de trecere de la un nivel educațional la altul, dar și crearea de parteneriate între mediul de afaceri și instituțiile de învățământ.Prin pachetele integrate de servicii pe care proiectul le oferă, se va contribui semnificativ la atingerea acestor obiective precum și la obiectivul Europa 2020 de a reduce abandonul școlar timpuriu la 10% la nivel de UE și11,3% în România. La nivelul comunităților vizate, în cadrul procesului de analiză a nevoilorși coroborat cu informațiile obținute din documentele institutiilor de invatamant vizate si de la unitatile administrativ teritoriale locale (specificate in Analiza de nevoi/ comunitate) au fost identificate grupurile vulnerabile și nevoile acestora la nivelul fiecărei comune și s‐au stabilit măsurile de intervenție care sa vizeze reducerea PTȘ, luând în considerare necesitatea unei abordări pozitive:creșterea motivației copiilor de a frecventa și continua școala.
CE REZULTATE PROMITEM?
‐ 75 de copii vor beneficia de servicii de tip after school (masa calda zilnica, pregătire a temelor)
‐ 75 de copii vor realiza o reprezentare creativă a profesiei pe care și‐o aleg (colaje, fimulete, etc)
‐ 1 expoziție organizată cu reprezentările tipurilor de meserii prin ochii copiilor
‐ 50 voluntari ‐ profesioniști vor facilita cunoașterea copiilor referitoare la meseriile lor
‐ 24 vizite la diferite companii/ instituții/ organizații neguvernamentale
‐ 12 domenii de activitate vor fi explorate
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN TIMIȘOARA ȘI/SAU ÎMPREJURIMI?
Proiectul ”Învață să rușești!” vizează oferirea de oportunități pentru creșterea șanselor succesului școlar pentru acei copii care au nevoie de sprijinul pe care nu il pot oferi părinții/ familia având în vedere integrarea socio‐profesională ulterioară. Mai mult, abordarea este inovativă si prin faptul că scoatem copiii din școală și din centrele de zi și îi ducem în comunitate cu o frecvență și periodicitate care face posibilă o interacțiune de calitate superioară între copiii din familii defavorizate, de obicei izolați social, și membri comunității, de cele mai multe ori chiar membri marcanți ai comunității, reprezentativi pentru profesia lor. Astfel, vizăm o interactiune constantă a copiilor din familii defavorizate cu voluntari, persoane din comunitate, persoane de succes si astfel transmiterea unui model adecvat de contributie la binele comun și implicare în comunitate.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
1. Program after school: masa calda zilnică, sprijin specializat (cadre didactice, pedagogi) în realizarea temelor și dezvoltarea abilităților de a învăța independent. Cei 75 de copii vor beneficia de masa calda zilnică și sprijin in 2 centre: Școala Gimnazială 15 si Centrul Educational Effata pe perioada anului școlar. Activitatea se va desfășura timp de 4 ore/zi, după finalizarea programului școlar obligatoriu, 5 zile pe săptămână, iar programul va fi structurat astfel încât timp de o oră jumătate vor lua masa, timp de o oră vor desfășura activități remediale (supraveghere si îndrumare în efectuarea temelor, repetarea unor noțiuni predate la clasă, recuperare pentru elevii cu dificultăți cognitive, emoționale, activități de dezvoltare pentru elevii capabili de performanță) și timp de o oră și jumătate vor desfășura activități socio‐educative (lectură, lucru în echipe, dezvoltarea de abilități de viață independentă, non‐discriminare, etc.) comportament civic, relaționare interpersonală, utilizarea eficientă a resurselor, protejarea mediului, precum și aspecte legate de reziliența la dezastre cu exersarea comportamentelor adecvate în caz de dezastre naturale (cutremur, inundații, etc.), dar și la incendiu. Vor fi abordate teme referitoare la egalitatea de gen, protecția biodiversității, principiul ”Poluatorul plătește”, atenuarea și adaptarea la schimbările climatice, educație financiară, etc.
2. Program de activități pe perioada vacanței. Cei 75 de copii vor putea participa la activitatile zilnice ale Centrului Educațional Effata unde vor beneficia si de hrană. Activitatea se va desfășura timp de 6 ore/zi, 5 zile pe săptămână. Se vor desfășura activități socio‐educative (lectură, lucru în echipe, dezvoltarea de abilități de viață independentă, non‐discriminare, etc.) comportament civic, relaționare interpersonală, utilizarea eficientă a resurselor, protejarea mediului, precum și aspecte legate de reziliența la dezastre cu exersarea comportamentelor adecvate în caz de dezastre naturale (cutremur, inundații, etc.), dar și la incendiu.
3. Explorarea profesiilor va fi o activitate bilunara, cu durata de 2 ore. Se vor organiza vizite la instituții/ companii/ organizații cu obiecte de activitate diferite, de interes pentru copii. De asemenea, se vor organiza întalniri cu profesionisti ‐ voluntari care sa le transmita copiilor pasiunea lor pentru meseria lor, iar ulterior copiii vor realiza o reprezentare creativă a meseriei alese.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
Principalii parteneri sunt:
1. Școala Gimnazială nr.15 Timișoara care asigura spatiul (4 sali de clasa, sala de mese) și dotarile necesare pentru programul after school pentru 48 de copii. Cadrele didactice implicate si necesarul de rechizite/ materiale creative sunt asigurate de United Way Romania.
2. Societatea pentru Copii și Părinți in parteneriat cu care se desfășoara activitățile de after school pentru 27 de copii. Ei asigura spatiul unde se derulează programul after school și parțial masa copiilor. Cadrele didactice implicate, necesarul de rechizite/ materiale creative și partial masa copiilor sunt asigurate de United Way Romania.
3. Serviciul pentru Protecția Copilului și Familiei a Municipiului Timișoara ‐ asigură evaluarea socială a copiilor din proiect.
PARTICIPAREA LA TIMOTION 2017
Vor fi invitate să se implice în proiect și să participe la Timotion în primul rând companiile partenere United Way România în Timișoara )Accenture, Biroul de avocatură Hațegan, Continental, Deltatel, Flextronics, KPMG, Linde Gaz, Metropolitan Life, Nokia, SSI Schaefer, SmartFit, Raiffeisen, TRW, Visual 7), dar și alti membri ai comunității, prin invitatii personalizate adresate companiilor, campanie de pronovare pe FB, cu ajutorul voluntarilor UWRo.
INFORMAREA DONATORILOR
Donatorii vor fi informati prin intermediul retelelor de socializare (Facebook TIMOTION, UWRo) rapoartelor trimestriale furnizate de UWRo tuturor companiilor partenere UWRo si a voluntarilor UWRo (participanti la eveniment si nu numai), raport anual.
IMPLICAREA COMUNITĂȚII ÎN DERULAREA PROIECTULUI
Voluntarii se pot implica în implementarea proiectului în cadrul activitatilor de after school (mentoring, tutoring), în cadrul activităților de vacanta (workshop‐uri pe diverse teme, vizite la diferite instituții/ organizații) si în promovarea meseriei lor în randul copiilor.
NEVOI DE FINANTARE PE CARE SPERATI SA LE ACOPERITI PRIN PARTICIPAREA LA TIMOTION
Obiectivul de strângere de fonduri prin TIMOTION este de minim 6.000 lei dintr-un buget total de 179.270 lei, necesar pentru implementarea proiectului „Învață să reușești”.
Ne propunem să distribuim fondurile strânse la TIMOTION după cum urmează:
- 3000 de lei vor merge către acoperirea cheltuielilor de masă;
- 1500 de lei vor merge către acoperirea cheltuielilor de transport;
- 1500 de lei vor merge către achiziționarea de materiale consumabile.