ProPsiho: „Dascali cu aptitudine”
stransa3,630RON
proiect5,000RON
din proiect72.6%
donatii71
Accesul la servicii de sănătate psihică este limitat pentru dascăli datorită discrepanţei dintre statutul economic al acestora şi costurile serviciilor de psihologie. Veniturile mici, problemele familiale, responsabilităţile mari la locul de muncă, restricțiile comportamentale și materiale sunt factori care le afectează calitatea vieţii şi performanţele profesionale. Vrem să le oferim dascălilor șanse cât mai multe de a-şi îmbunătăţi semnificativ şi durabil strategiile proprii de sustenabilitate şi sănătate emoțională, facilitandu-le accesul la o serie de ateliere de autocunoastere și dezvoltare personală, conduse de psihologi în specialități precum psihoterapie și psihologia educației. Raza de impact social a unui dascăl este mai mare decât a oricărei categorii sociale, de aceea, estimăm că proiectul nostru va avea un impact benefic ulterior şi în relaţiile lor cu elevii, părinţii, colegii, superiorii.
CINE SUNTEM ȘI CE FACEM?
Misiunea asociaţiei noastre este valorificarea potenţialului uman de-a se auto-organiza şi dezvolta, într-un mod sănătos şi responsabil faţă de individ şi comunitate. Viziunea noastră este o societate sănătoasă psiho-social, în care oamenii sunt din ce în ce mai conştienţi de ei înşişi (abilităţi, atitudini, trăiri), cât şi de rolul lor ca parte a unor sisteme, de necesitatea autoactualizării şi de factorii creşterii calităţii dialogului interpersonal şi intercultural. Suntem o echipă de psihoterapeuți, profesori, psihiatri şi artişti, activi profesional şi inovativi interdisciplinar şi ne-am propus ca împreună să contribuim la cultivarea şi promovarea sănătăţii psihice şi relaţionale în România, prin activități precum campania anuală „CUI SPUI”, proiectul social „Acompaniament psihoterapeutic” și inițiativa de psihologie comunitară „Dascăli cu aptitudine”.
DE CE ESTE NEVOIE DE ACEST PROIECT?
În urma dialogului cu peste 150 de dascăli din comunitatea noastră am identificat nevoia acestora de suport specializat în autocunoaștere și dezvoltare personală, tematici de psihologie și sănătatea relațiilor, care să-i ajute la gestionarea unor dificultăţi specifice rolului de dascal, cum ar fi: managementul conflictelor, managementul stresului, separarea sănătoasă a rolului familial și a rolurilor profesionale, creșterea inteligenței emoționale și îmbunătăţirea compentenţelor relaționale în relaţie cu copii și adulți, în diferite stadii de dezvoltare sau în diferite situații problematice complexe.
CE REZULTATE PROMITEM?
Prin acest proiect asigurăm organizarea de ateliere facilitate de psihoterapeuți și psihologi educaționali care vor adresa nevoia dascălilor a gestiona în mod sănătos, ecologic, interdisciplinar, dificultăţile profesionale şi personale identificate împreună cu aceştia. Un rezultat favorabil este în primul rând un număr cât mai mare de dascăli care se înscriu și participă la aceste ateliere, cât mai mulți dintre aceștia optând pentru participarea la mai mult de o sesiune. Munca de facilitare și design va duce la conceperea unor materiale didactice utile în includerea autoreflecției, dialogului și valorificării emoțiilor în procesul de învățare – din acestea dascălii se vor inspira să conceapă și să adapteze și altele. Chestionarele de autoobservare și autoevaluare realizate de facilitatori vor constitui un bun instrument de auto-supervizare și totodată un mod de-a evalua rezultatele aplicării competențelor învățate și exersate la ateliere: conștientizare, contact emoțional, auto-motivare, recunoașterea stărilor proprii și ale altora, exprimarea propriilor trăiri în mod auto-responsabil, facilitarea exprimării nonviolente ale celorlalți, etc.
CE VA SCHIMBA ACEST PROIECT ÎN TIMIȘOARA ȘI/SAU ÎMPREJURIMI?
Acest proiect va schimba modul în care dascălii își privesc propriul rol și propria autoritate personală, trecând de la o atitudine bazată pe obediență către una bazată pe responsabilitate și autonomie. Vor integra mai mult personalitatea lor cu rolul profesional. Vor include în practica lor didactică centrarea pe elev și vor învăța să folosească drept resursă grupul, vorbirea, mișcarea, inițiativa, colaborarea, conflictul și problemele neprevăzute. Dascălii vor putea diferenția mai clar între o nevoie și o dorință, între o nevoie personală și o nevoie a altcuiva, între o problemă personală și o problemă sistemică, putând să întrevadă mai multe opțiuni valide de-a acționa constructiv într-o situație problematică.
CE VOM FACE PENTRU CA PROIECTUL SĂ FIE UN SUCCES?
In ianuarie, februarie şi martie va fi perioada de promovare a cauzei și proiectului Dascăli cu aptitudine şi mobilizarea susținătorilor la cursele Timotion. În ianuarie vom promova în grădiniţe şi creşe. În februarie vom promova în școli gimnaziale, iar în martie vom promova în licee și universități. În aprilie va fi participarea la Timotion unde se vor implica beneficiari, voluntari și personae din comunitate. În lunile februarie, martie şi aprilie va fi o perioada de promovare a programului de ateliere din proiect pe Facebook, voluntarii Pro Psiho vor distribui anunțuri despre atelierele tematice și vor face înscrieri. Urmând ca în perioada mai 2017 – iunie 2018 să se desfăşoare 10 ateliere (2 pentru ciclul primar, 2 pentru ciclul secundar, 2 pentru ciclul liceeal şi 2 pentru ciclul universitar şi 2 pentru grădiniţă).
Locațiile pentru fiecare atelier vor fi selectate în funcție de numărul participanților, de disponibilitatea spațiului la data stabilită cu facilitatorul și de costurile chiriei. Vor fi selectate prioritar locațiile gazdelor cu care am mai colaborat și care solicită un preț minim și mai multe beneficii.
Vor avea loc atâtea ateliere câte ne vor permite fondurile acumulate prin Timotion să organizăm și să implementăm. Ideal ar fi să aibă loc zece ateliere de-a lungul anului școlar, pentru un constant acompaniament al dascălilor care decid să beneficieze de fiecare oportunitate și tematică. Pentru fiecare atelier va fi selectat un facilitator contractat, având experiența și cunoștințele relevante pentru tematica de predat ciclului de învățământ respectiv.
ALTE ORGANIZAȚII, INSTITUȚII, GRUPURI CARE NE VOR SPRIJINI ÎN PROIECT
Asociația Inițiativa în Educație, care ne-au fost alături ca parteneri și anul trecut, ne va ajuta în stabilirea contactului cu cadre didactice din diverse instituții de învățământ precum și cu mobilizarea de voluntari care să alerge la cursele Timotion.
Partenerii noștri media, Alt Radio, vor difuza anunțurile și reportajele noastre cu privire la proiect, rezultatele implementării acestuia și răspândirea bunelor practici în educație.
O parte dintre instituțiile care ne susțin de obicei oferind spațiu și sprijin logistic în desfășurarea atelierelor sunt Ambasada, Psiholistart, Institutul Areopagus și Casa Artelor. Avem posibilitatea de a alege și dintre sălile de curs ale cabinetelor de psihologie cu care colaborăm, prețurile pentru chirii fiind de aceea foarte mici și în anumite circumstanțe este chiar posibil să ne bucurăm de gratuitate. Plai Festival care are loc în luna septembrie va constitui un moment oportun pentru a stabili contacte cu noi școli, grădinițe, universități, în care să ducem informația cu privire la oportunitățile pe care le creem prin acest proiect.
PARTICIPAREA LA TIMOTION 2017 
Mijloacele noastre de promovare vor cuprinde: vizite la instituții de învățământ, trimiterea de flyere informative dascălilor prin părinți ai unor elevi sau prin voluntari și studenți, vom folosi de asemenea mijloace social media și radio. În prima parte a anului 2017, voluntarii noștri vor mobiliza cât mai multe persoane din cercurile lor sociale la antrenamente pentru cursele Timotion. Vom posta fotografii de la antrenamente, însoțite de mesaje inspiraționale și informative cu privire la cauza pentru care alergăm, beneficiile mișcării în plan emoțional, beneficiile psihologice conectării la spiritul comunitar și impactul social pozitiv al grijii față de sine. Voluntarii noștri vor fi instruiți cu privire la procedurile de înscriere și confirmare, oferindu-se să ajute cu asta pe cei cu care discută despre inițiativa Timotion.
INFORMAREA DONATORILOR
La fel ca în toate activităţile organizate de asociaţie, le promovăm pe Facebook prin intermediul pozelor şi descrierilor cât mai plastice. De asemenea îi învităm să se aboneze la newsletter, prin intermediul căruia au acces la poze şi informaţii şi o parte dintre articole dintre cele pe care le oferim dascălilor.
IMPLICAREA COMUNITĂȚII ÎN DERULAREA PROIECTULUI
Voluntarii vor putea participa:
- la organizarea i realizarea antrenamentelor
- la distribuirea informa iei (fliere, afi e, viu grai) în diverse institu ii de învă ământ.
- prin sprijin logistic pentru prezen a noastră la Timotion în aprilie.
- la sus inerea cauzei noastre prin postări publice i mesaje private referitoare la ce cunosc despre natura muncii dascălilor i cum consideră ei că ar trebui sau ar putea fi sus inute cadrele didactice de către comunitate.
NEVOI DE FINANTARE PE CARE SPERATI SA LE ACOPERITI PRIN PARTICIPAREA LA TIMOTION
Obiectivul de strângere de fonduri prin TIMOTION este de minim 4500 lei dintr-un buget total de 9200 lei, necesar pentru implementarea proiectului „Dascăli cu aptitudine”.
Ne propunem să distribuim fondurile strânse la TIMOTION după cum urmează:
- 3000 de lei vor merge către Resurse umane, acoperind onorariul facilitatorilor atelierului tematic;
- 1500 de lei sunt necesari pentru acoperirea cheltuielilor de chirie a spațiului unde se vor desfășura atelierele.